הקשר בין העור למעיים: כיצד מעי לא מאוזן יכול להזיק לעור.

לאדם הממוצע יש כ-300 מיליון תאי עור, מה שהופך אותו לאיבר הגדול ביותר בגוף.

העור שלנו הוא איבר שעובד ללא הפסקה ומהווה בערך 15% מהמשקל שלנו. הוא מאפשר לנו לווסת את טמפרטורת הגוף והוא קו ההגנה הראשון של גופנו השומר על האיברים שלנו מפני פגיעה.

שינויים בעור יכולים להעיד על שינויים בבריאות הכללית. אקנה, פסוריאזיס ובעיות עור אחרות יכולות להיות סימן לבעיה עמוקה יותר בגוף.

מחקרים מצאו קשר מובהק בין המעי לעור. קישור בין איברים אלה מכונה ציר המעי-עור. (1)

 

מיקרוביום העור

מעל 1000 מינים של חיידקים חיים באופן קבוע על העור שלנו. הם חיידקים מועילים, ורוב הזמן אינם גורמים להשפעות בריאותיות שליליות.

חיידקים אלה עוזרים לשמור על בריאות העור שלנו באותו אופן שבו החיידקים הידידותיים שנמצאים במעיים שלנו מסייעים לבריאות מערכת העיכול.

המיקרוביום של המעיים והעור צריך להכיל כמה שיותר זנים של חיידקים בריאים. החיידקים על העור שלנו ממלאים תפקיד בשמירה על לחות העור והאלסטיות שלו, שומרים על בריאות העור הכללית ובהפחתת אקנה, כתמים ופצעונים. (2)

מיקרוביום העור הוא די מיוחד. המיקרואורגניזמים בעור הסתגלו לשרוד על הרמה הנמוכה ביותר של חומרים מזינים, הנמצאים על העור. חיידקים אלו מייצרים חומרים המונעים מחיידקים מזיקים להתרבות, ומונעים מהם להתיישב בעור.

מיקרוביום בריא צריך להישאר מאוזן למרות מה שקורה בסביבתו. כאשר מתרחש חוסר איזון במיקרוביום העור, יכולות להופיע מחלות עור. (3)

חוקרים גילו לאחרונה שלמעשה לא מדובר בסוג מסוים של חיידקים שגורמים לאקנה, אלא לחוסר איזון בהתיישבות של החיידקים בעור.

החיידק Propionibacterium acnes מצוטט לעתים קרובות כגורם לאקנה. עם זאת, נמצא כי חיידק זה נמצא על העור ברמות דומות הן אצל אנשים שחווים אקנה והן אצל אלו שלא. סביר להניח שחוסר האיזון של המיקרוביום הוא הסיבה לאקנה. (4)

 

מעי בריא פירושו עור בריא

בריאות המעיים חיונית לבריאות העור שלנו. מערכת העיכול היא מערכת מורכבת ביותר שמתחילה בפה וממשיכה דרך הקיבה, המעי הדק והגס לפני שהיא מסתיימת בפי הטבעת.

מערכת העיכול אחראית לספיגת החומרים המזינים במזון, הוצאת רעלים ומוצרי פסולת מהגוף, ניהול דלקות ומניעת זיהומים (המעיים שלנו הם ביתם של למעלה מ-70% מתאי החיסון שלנו!) (5)

המעיים הם מערכת מורכבת מאוד, ולאופן שבו הם מגיבים לתזונה שלנו, יש השפעה על כל הגוף. תזונה בריאה ומאוזנת, עשירה בסיבים תתמוך בבריאות המעיים ותאפשר לחיידקים המועילים במיקרוביום לשגשג.

ההיפך נכון לגבי תזונה לא בריאה שעשירה בסוכר מעובד ופחמימות ריקות ובשר מעובד. מזונות אלו מזיקים למערכת העיכול.

 

ציר בטן-עור

העור והמעיים עובדים בהרמוניה. מערכת העיכול מסירה רעלים מגופנו, מהתזונה שלנו והרעלים מופרשים, בחלקם, דרך העור. ככל שנפח הרעלים בגופנו גבוה יותר, כך הכמות המופרשת דרך העור גבוהה יותר. בעיות ומחלות עור מסמנות לנו שמשהו לא מאוזן במערכת העיכול.

לדוגמה, מחקרים מראים שלאנשים עם פסוריאזיס יש פחות גיוון במיקרוביום במעי מאשר אנשים שאינם סובלים מפסוריאזיס. (6)

דוגמה נוספת היא רוזציאה, אשר נקשרה עודף של חיידקים במעי הדק (או SIBO). חוקרים מצאו קשר בין SIBO לרוזציאה כאשר השתמשו באנטיביוטיקה לטיפול ולניקוי SIBO. עבור רוב המשתתפים במחקר, גם הרוזציאה נעלמה. (7)

שגשוג של קנדידה עלול להזיק לרירית המעי, מה שגורם למצב נוסף הנקרא מעי דליף. כאשר קרום המעי הופך לחדיר, זה יכול להוביל לדלקות כרוניות ולמגוון תסמינים המתבטאים בין היתר גם בעור.

 

מזונות שיש להימנע מהם לעור בריא

הפחיתו צריכת פחמימות ריקות, אלה כוללים סוכר לבן ודגנים מעובדים כמו קמח לבן, אורז לבן, דגני בוקר מסוכרים, פסטה ולחם לבן.

מזונות אלו מתעכלים במהירות וגורמים לעלייה מהירה ברמת הסוכר בדם אשר הוכחה כמעוררת את בלוטות השומן על העור, מה שמוביל לעלייה בסבירות לפתח אקנה. (8)

בנוסף מומלץ להימנע מאכילת מזונות דלקתיים כמו בשר אדום, מזון מטוגן, פסטה, מאפים ועוד. באופן לא מפתיע, סוכר הוא גם מזון דלקתי המייצר רעלנים הגורמים לדלקת.

 

מה לאכול לעור בריא

כדי להימנע מבעיות עור, אכלו תזונה דלה בסוכר ומזונות דלקתיים ועשירה בנוגדי חמצון.

ניתן לייחס בעיות בעור לחוסר איזון המיקרוביום של המעי, לכן מומלץ לכלול פרוביוטיקה באיכות טובה כדי לתמוך הן בבריאות המעיים והן של העור. הנה כמה מהמזונות שכדאי לכלול בתזונה.

 

שמן דגים

דגים הם מרכיב חשוב בתזונה בריאה. סלמון והרינג שנלכדו בטבע הם כמה זנים של דגים דלים במתכות כבדות ורעלים אחרים.

דגים אלו עשירים בחומצות שומן אומגה 3 אשר מסייעות לשמור על לחות העור וגמישותו. לעתים קרובות ניתן להבחין בחסרים בחומצת שומן זו בשלב ראשון עקב עור יבש ומתקלף. (10)

חומצות שומן אומגה 3 מפחיתות דלקת בגוף ומסייעות בהפרעות אוטואימוניות כמו זאבת. (11)

דגים שומניים מספקים גם אבץ, מינרל החיוני לייצור תאי עור חדשים. מחסור באבץ עלול להוביל לדלקות בעור ולנגעים. כמו כן תמצאו שפע של נוגד החמצון ויטמין E בדגים שומניים, המגן מפני דלקות ונזקי חמצון הנגרמים מרדיקלים חופשיים.(12)

 

פירות וירקות

תזונה מלאה היא אבן היסוד לבריאות ותספק לכם את הכמויות האופטימליות של חומרים מזינים. כל תזונה מבוססת צמחים טובה לבריאות העור והמעיים. הנה כמה מומלצים שכדאי לכלול בתזונה:

 

אבוקדו

פרי העל הזה מכיל ויטמין E ו-C ושומנים בריאים. במחקר מקיף של למעלה מ-700 נשים, אלו שאכלו תזונה עשירה בשומן הבריא שנמצא באבוקדו נמצאו בעלות עור גמיש יותר מאלה שלא אכלו את השומנים הללו. (13)

אבוקדו עשיר בנוגדי החמצון וויטמין E. נספג ביעילות כאשר נאכל בשילוב עם ויטמין C, הדרוש גם ליצירת החלבון קולגן. (14)

 

ברוקולי

הירק הירוק עמוס באבץ, ויטמינים A ו-C ולוטאין. לוטאין הוא קרוטנואיד המגן על העור מפני אותו נזק חמצוני שמוביל לקמטים ויובש.

הברוקולי הוא מקור לתרכובת סולפורפאן שנמצאה כמגינה מפני נזקים הנגרמים מהשמש. (15)

 

אגוזים וזרעים

הרבה חומרים מזינים התומכים בעור נמצאים באגוזים ובזרעים. אגוזי מלך מכילים חומצות שומן חיוניות ומהווים מקור מרוכז לחומצת שומן אומגה 3. מכילים אבץ, נוגדי החמצון ויטמינים E ו-C, וסלניום אשר כולם עוזרים להילחם בדלקות וזיהומים.

זרעי חמניות הם מקור עשיר לויטמין E, סלניום וחלבון, כל אלה יעזרו לעור לזהור.

 

פרוביוטיקה

דרך יעילה לסייע למיקרוביום המעי והעור היא באמצעות נטילת תוסף פרוביוטיקה יומי המכיל חיידקים טובים. פרוביוטיקה תסייע למיקרוביום להחזיר את האיזון הבריא.

בחרי בפרוביוטיקה בכמוסה שמתפרקת רק במעי ולא בקיבה, כדי להבטיח שהחיידקים הטובים יגיעו למעי.

לחץ כאן – למידע נוסף על הפרוביוטיקה המיוחדת של אלכימיסט. 

לבריאות מיטבית, תזונה בריאה המספקת לגופנו את הוויטמינים, המינרלים וחומרי הזנה הנכונים יטיבו עם העור שלנו.

העור במובנים רבים משקף את המעיים. אם מערכת העיכול והמיקרוביום בריאים, אז העור ישקף זאת עם דרמיס קורן, זוהר ונטול זיהומים.

אתם מוזמנים לשאול אותי כל שאלה שעולה לכם מקריאת הבלוג הזה. ואתם כמובן גם מוזמנים להגיב ולשתף את הבלוג כאן בהמשך העמוד. 

מאחלת לך בריאות מלאה !!!
שיר לויתן
שיר לויתן
נטורופתית והרבליסטית קלינית

אם את סובלת מתסמיני הקנדידה המטרידים, יש לנו בשבילך תוכנית דיאטת קנדידה מיוחדת, הכוללת תזונה נכונה למצבי קנדידה ומוצרים טבעיים מיוחדים שיעזרו לך להיפטר מהקנדידה אחת ולתמיד. לפרטים על התוכנית לחצי כאן על גבי התמונה:

פוסטים נוספים על קנדידה

הרשמה לניוזלטר ולקבוצת הוואטס אפ של אלכימיסט

אנחנו מזמינים אותך להירשם לניוזלטר של אלכימיסט, בו תוכלו לקבל את המידע העדכני ביותר על פתרונות בריאות טבעיים למצבי בריאות רבים, הכוללים מחקרים וטיפים יעילים להשגת בריאות מרבית.
את כל ההדרכות האקסקלוסיביות, שנפרסם בבלוג הבריאות של אלכימיסט, תוכלו לקבל ישירות למייל שלכם או בקבוצת הוואטס אפ – בלוג הבריאות של אלכימיסט, אליה תוכלו להרשם כאן:

להרשמה לקבלת הבלוגים והעדכונים למייל שלכם, הירשמו כאן בטופס:

    אישור דיוור: מאשר לקבל את הבלוגים במייל

    רוצה לקחת את העניינים לידיים ולטפל בקנדידה באופן טבעי?

    אנחנו רוצים להזמין אותך למלא את השאלון המיוחד שהכנו עבורך, בו תוכלי לבדוק האם את סובלת מאחד או יותר מהסימפטומים המלמדים על קנדידה מוגברת בגופך. לאחר מילוי ושליחת השאלון, תוכלי גם להתייעץ עם הנטורופתית שלנו, שיר לויתן, שתדריך אותך לגבי הדרכים היעילות ביותר להתמודדות טבעית ובריאה עם הקנדידה.

    כתיבת תגובה

    האימייל לא יוצג באתר.

    פוסטים אחרונים

    מהו ציר המעי-מוח?

    האם היו לכם ‘פרפרים בבטן’ לפני מבחן? או התאבלתם כל כך עד שאיבדתם את התיאבון? פלורת המעי ממלאת תפקיד מפתח בשמירה על בריאות הגוף –

    קרא עוד »

    למען הסר ספק, כלל התכנים באתר, לרבות המידע על המוצרים, ניתנים כסקירה כללית בלבד של גישות נטורופתיות נפוצות והם אינם מהווים תוכן רפואי, התווייתי או המלצה רפואית או תזונתית קלינית מוסמכת. כמו כן, המידע באתר אינו מיועד להנחות את הציבור או לשמש לגביו כהמלצה, הוראה או עצה לשימוש, לשינוי או להורדה של תרופה כלשהי ואין בו תחליף לייעוץ רפואי או תזונתי-קליני פרטני או אחר. נשים בהיריון, נשים מניקות, ילדים, אנשים החולים במחלות כרוניות והנוטלים תרופות מרשם – יש להיוועץ ברופא לפני השימוש בתוספי תזונה.