שלום אורח/ת, התחבר/י

צמח האשווגנדה והשפעתו על רמת המתח שלנו

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

כיום, יותר מאי פעם, חווים אנשים רבים מתח במהלך חייהם. מאז 2007, עורכת האגודה הפסיכולוגית האמריקאית סקר למדידת רמות המתח במדינה. ממצאי הסקר מצביעים על קשר גוף-נפש הבא לידי ביטוי ב"השלכות הפיזיות והרגשיות של המתח". בשנת 2017, כמעט מחצית מהנשאלים חוו חסך שינה, בעוד ש-75% דיווחו על תסמינים הקשורים למתח כמו עצבנות, רגישות יתר ועייפות. בסקר אחר של האגודה, חלה עלייה של 40% בדיווחי אמריקנים על תחושת חרדה בשנת 2018 בהשוואה לשנה הקודמת.
תגובת "לחימה או מנוסה" (Fight or Flight) קיימת במערכת העצבים הסימפתטית של הגוף, בעוד שמערכת העצבים הפארא-סימפתטית אחראית על "מנוחה ועיבוד" (Rest and Digest) 2 מערכות אלו מהוות את מערכת העצבים האוטונומית, מערכת הטייס האוטומטי שלנו, המאפשרת תפקודים כמו נשימה ועיכול. בכל הקשור למניעת המתח האנושי, מערכת העצבים הסימפתטית היא דוושת הגז ומערכת העצבים הפארא-סימפתטית היא הבלמים.
התגובה הראשונית של הגוף למתח היא הזרמת ההורמון אפינפרין או אדרנלין, לזרם הדם. השלב השני כולל את ציר ההיפותלמוס-בלוטת יותרת המוח-בלוטת יותרת הכליה (HPA) שבסופו של דבר מוביל להפרשת הקורטיזול מבלוטת יותרת הכליה (אדרנל). לאחר שהמתח מתפוגג, מערכת העצבים הפאראסימפתטית נכנסת לפעולה על מנת לתקן את הגוף ולשקמו. המערכת נעה כל הזמן בקצב מסחרר, מה שהופך את מצב ההומאוסטזיס לקשה מאוד להשגה.
לחץ כרוני ממושך עשוי לגרום לגוף להגיב בדרכים שונות. בין היתר, הוא עשוי לדכא את המערכת החיסונית, לשבש את העיכול, את השינה ועשוי להוביל לתוצאות בריאותיות חמורות כמו מחלות לב וכלי דם, סוכרת, השמנת יתר וסרטן.

השימוש בצמחי מרפא להרגעה קיים כבר בכתבים מימי הרפואה העממית והמסורתית, וגם קיום, ברפואה המודרנית אנשים רבים פונים לרפואה הטבעית במטרה למצוא מזור לסטרס היומיומי. ישנם גם רופאים קונבנציונליים הממליצים על לקיחה של צמחי מרפא מיועדים.

הצמח המוביל מגיע מהמסורת האיורוודית ונקרא: Withania somnifera ובשמו העממי: "אשווגנדה", ומיוחסת לו היכולת לסייע לציר ה-HPA להאט את פעילותו ולהחזיר את הגוף להומאוסטזיס (איזון).
הצמח שייך למשפחת הסולניים וגדל במזרח התיכון, באפריקה ובהודו. שורש הצמח נחשב לאחד מצמחי המרפא החשובים ברפואה ההודית המסורתית (איורוודה) ומכונה גם "הג'ינסנג ההודי", וזאת מכיוון שנמצא בשימוש למעלה מ-5000 שנים לטיפול במצבי חולשה ותשישות.
פירוש השם – אשווגנדה הוא “ריח של סוס". ישנה אמונה שאם אדם ייטול את הצמח זה יקנה לו את העוצמה, החיוניות והחוזק של הסוס.

השימוש הרפואי נעשה בשורש הצמח אשר משמש כאדפטוגן – משפר את העמידות ויכולת ההסתגלות.
לצמח השפעה על בלוטת האדרנל (יותרת הכליה) והוא משפר את התגובה שלה במצבים של סטרס מתמשך. השחיקה של האדרנל גורמת לירידה בעמידות הטבעית של הגוף, ומסיבה זו עלולות להופיע בעיות רפואיות שונות.
הצמח מכיל ספונינים טריטרפנואידיים שהמבנה שלהם דומה למבנה של הורמוני האדרנל, לדוגמא קורטיזול, ויש להם השפעה תומכת ומאזנת על הבלוטה.

ברפואת הצמחים המודרנית מיוחסת לשורש עוצמת פעילות מתונה והוא מקובל מאד לחיזוק פיזי, מנטלי עם תמיכה במערכת העצבים ובמערכות פנימיות נוספות של הגוף. כל זאת ועוד תורם להגביר את יכולתו של הגוף להתמודד עם מצבים משתנים.

בשנים האחרונות ישנה תמיכה מדעית כי הצמח מסייע לשפר את יכולת הגוף להתמודד עם סטרס ולהפחית את השפעותיו ההרסניות, וזאת ע"י תמיכה באדרנל ובמערכת החיסון.
בנוסף, במחקרים שנערכו על הצמח נמצא שביכולתו להגביר מדדי פוריות בגברים, לסייע באנמיה ולשפר תפקודים פיזיולוגים לאחר פעילות גופנית.

הצמח יוצר איזון בגוף ע"י יצירת מצב של הומאוסטזיס. בדו"ח שסקר 4 מחקרים בין 1980 ל-2008 שבחנו את פעילות האשווגנדה, נמצא כי אשווגנדה מגבירה באופן משמעותי את ייצור ההמוגלובין, את ספירת תאי הדם האדומים, משפרת את היציבה ומגבירה את תכולת המלנין בשיער. כמו כן, היא מפחיתה את רמת הכולסטרול בסרום והמשקעים האריתרוציטיים, משפרת את הביצועים המיניים בקרב הגברים ומונעת בריחת סידן בציפורניים. השימוש בצמח גם שיפר את הערנות ואת מצב המודעות, את מהירות התגובה ואת דפוסי השינה.
לאשווגנדה פעולה כפולה של רוגע ואנרגיה. לעתים קרובות אנרגיה נמוכה נובעת מעודף מחשבות ומתח המעלה את רמות הקורטיזול. הוכח כי אשווגנדה מסייעת בוויסות רמות הקורטיזול, ובכך מפחיתה את השפעות המתח השליליות ובמקביל נותנת לך אנרגיה.
במחקר שנערך ב-2015 ובחן את השפעות האשווגנדה על לחץ באמצעות פורמולת KSM-66 בטווח מלא, מצאו החוקרים תוצאות ניכרות הן במדדי מתח אובייקטיביים וסובייקטיביים כאחד. המחקר האקראי שנערך בסמיות כפולה ועם קבוצת ביקורת, כלל 64 נבדקים וארך שמונה שבועות. המשתתפים חוו ירידה של 28% ברמות הקורטיזול במהלך אותה תקופה. בנוסף, אשווגנדה הביאה להפחתה של 44% במדרג המתח הנצפה והפחיתה את שיעור הדיכאון, החרדה והמתח ביותר מ- 70%.
ג'ין ברונו, בעל תואר שני במדעים חבר באגודת המטפלים בצמחי מרפא (AHG) ומרצה למדעי התזונה במכללת הנטינגטון למדעי הבריאות, ציין כי: " האשווגנדה מסייעת להפחית את השפעות המתח על הגוף." ברונו ציין כי ממצאי מחקר ישן שנערך תוך שימוש בסמיות כפולה וקבוצת ביקורת על השפעות האשווגנדה על חרדה, הצביעו על תוצאות חיוביות בקרב כ-88% מהמשתתפים ע"פ דירוג החרדה של המילטון.
למעשה, סקירה שיטתית של 5 מחקרים קליניים, כולל ניסוי KSM-66 לעיל, מצאה כי 4 מתוך 5 המחקרים הגיעו לאותה מסקנה: שימוש ב- Withania somnifera הביא לשיפור גדול בדירוגים באופן משמעותי – מאשר השימוש בפלצבו בכל הקשור למדדי חרדה או מתח.

רוצה לקבל ממני טיפים נטורופתיים חשובים, לשמירה על אורח החיים הבריא שלך ? מלאי בבקשה כאן את פרטייך ואחזור אלייך לשיחת טלפון אישית:

שיר לויתן - נטורופתית והרבליסטית קלינית

גולשים שקראו את הכתבה הזו התעניינו גם ב:

* מידע זה הובא לידיעתכם באופן כללי, אינפורמטיבי ולימודי בלבד, אינו התוויתי או רפואי, ולכן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לייעוץ רפואי אישי או לבדיקה וטיפול רפואיים הולמים. על חולים להתייעץ באופן אישי עם רופא מומחה, המכיר את ההיסטוריה הרפואית על מנת למצוא עבורם ולהמליץ בפניהם, על דרך טיפולית המתאימה למחלתם.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *