שלום אורח/ת, התחבר/י

סוכרת – המלצות תזונה נטורופתיות*

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

סוכרת סוג 2 ידועה גם כ”סוכרת של מבוגרים” אך מתגלה יותר ויותר אצל צעירים בעלי עודף משקל.
סוג זה של סוכרת מאופיין בעמידות הגוף לאינסולין וביתר אינסולין בדם.
(האינסולין הוא הורמון המופרש ע “י תאים בלבלב. יש לו תפקיד בוויסות משק הסוכר בגוף והוא אחראי על הכנסת הסוכר מהדם לתאים).

בשלביה הראשונים של הסוכרת, הלבלב מייצר אינסולין בצורה תקינה אך הקולטנים שלו אינם מגיבים כראוי להורמון ונגרמת עלייה ברמות הסוכר בדם, מצב הגורם ללבלב להפסיק להפריש אינסולין וגורם לו לאבד את רגישותו ואת תפקודו התקין.
כך נוצרת בעיה בעיבוד המטבולי של הפחמימות, החלבונים והשומנים.
הסוכר אינו נכנס לתאים בגוף, הוא לא הופך למקור אנרגיה של הגוף, ומצטבר ברמות עודפות בדם.

אבחנה של סוכרת ע”י בדיקת דם

  • ערך סוכר לאחר 10 שעות של צום מעל 100 מ”ג/ד”ל
  • ערך סוכר מעל 200 מ”ג/ד”ל (בכל זמן במהלך היום ללא קשר לאכילה).
  • ערך סוכר מעל 200 מ”ג/ד”ל שעתיים לאחר העמסת סוכר( 75 גרם).

הגורמים להתפתחות של סוכרת

  • השמנה– מקושרת עם אי סבילות לאינסולין.
    ירידה במשקל, אפילו בכמה ק”ג בודדים ובמיוחד בהקטנת אחוזי השומן בגוף, משפרת את כל המדדים של הסוכרת ויכולה להוביל לריפוי!
  • נטייה גנטית מגביר את הסיכון להתפתחות סוכרת במשפחה, אבל התנהלות לא נכונה ולא בריאה וחוסר שמירה על אורח חיים בריא הם אלה שיגרמו להתפרצות מחלת הסוכרת.
  • תזונה רוויה בשומנים וסוכרים ואורח חיים לא בריא – אחוז הקלוריות משומן בתזונה היומית, ובמיוחד בשומן רווי (שומן המצוי בבשר, עוף, מוצרי חלב וביצים) קשור לסוכרת סוג 2.
    תזונה עתירת שומן רווי, “ענייה” בפחמימות מורכבות ובסיבים תזונתיים מעלה את הסיכון להתפתחותה.
  • סטרס פוגע בכל המערכות המטבוליות בגוף וגורם להם לצאת מאיזון. מופרשים הורמונים שונים שמשבשים את פעילותם של הקולטנים לאינסולין, וכך תהליך הכנסת הסוכר לתאים נפגע.
  • חוסר פעילות גופנית –  רוב האנשים מבלים את זמנם בישיבה- בבית, במשרד או בזמן הפנוי שלהם. מצב הגורם לאכילה תכופה וחוסר הוצאת אנרגיה.
    כל אלה יכולים להוביל ולגרום למחלת הסוכרת.

סימנים שיכולים להעיד על סוכר גבוה
צמא מוגבר ,יובש בפה וריח פה של “אציטון” ,השתנה מרובה ,תלונות נוספות יהיו כולסטרול וטריגליצרידים, יתר לחץ דם, עייפות כאבי ראש ועוד.
חולים סוכרתיים נמצאים בסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם, עקב השמנה ועליה ברמות הכולסטרול.

סיבוכים
יכולים להיות כמה סיבוכים כתוצאה ממחלת הסוכרת:
לדוגמא: כאבים לא מוסברים, נזק למערכת העצבים ההיקפית יגרום לתחושות של כאב, מחלת כליות סוכרתית שפוגעת בתיפקודן של הכליות ,טרשת עורקים ,פגיעה במערכת החיסון, קטרקט ואפילו יכול להיגרם עיוורון.
בנוסף, יכולים להיווצר כיבים ברגליים ונזק עצבי הנגרמים כתוצאה מחוסר אספקת חמצן לגפיים.

תזונה מומלצת בראייה נטורופטית*
תזונה היא כלי חשוב ומשמעותי בשמירה על בריאות וייצוב רמות סוכר לאורך שנים.
הקפדה על תזונה בריאה ואורך חיים הכולל פעילות גופנית וללא סטרס, יכולה לשנות את איכות חייו של החולה הסכרתי.

  • חשוב שחולים סוכרתיים יחלקו  את אכילת המזון בצורה אחידה ומבוקרת במשך היום.
  • צריך לשים לב שאוכלים בין 5-6 ארוחות קטנות הנאכלות כל 3-4 שעות.
  • כדאי לאכול ארוחה קלה לפני השינה כדי למנוע ירידת סוכר בלילה ועלייה חדה בסוכר בבוקר. אכילה בצורה הזו תמנע קפיצות מיותרות בערכי הסוכר ותעזור לשמור של ערכים תקינים שלו בדם.
  • מומלץ לצרוך מזונות בעלי ערך גליקמי נמוך. כלומר, כאלה שיגרמו לפרוק איטי של הסוכר וישמרו על רמה אחידה שלו בדם.
    מאכלים כמו: לחם מקמח שיפון (עם חצי אבוקדו, טונה או עלים ירוקים שמכילים הרבה סיבים), גריסים, עדשים, שעועית לבנה, חומוס, שיבולת שועל, אורז מלא,כוסמת, קינואה, בטטה, ערמונים ופירות עם אינדקס גליקמי נמוך כמו אשכולית, תפוח ואגס ופירות היער.
  • מומלץ להימנע לחלוטין מאכילת סוכרים פשוטים, מאפים, ממתקים ועוד.
  • חשוב לצרוך שומנים “טובים” כמו שמן זית מכבישה קרה, אבוקדו, טחינה, אגוזים,זרעים וחלקים רזים של חלבונים כמו עוף, הודו ודגי ים צפוני (סלומון, הליבוט, הרינג ועוד) העשירים באומגה 3.
  • ממתיקים בהם מותר להשתמש :סירופ מייפל טבעי וסטיביה.
    לדבש וסילאן יש אינדקס גליקמי גבוה אשר לא מומלץ לסובלים מסוכרת.
  • כחלק מאורח חיים בריא, אפשר לשתות כוס יין אדום מדי פעם.

סיבים תזונתיים ככלי חשוב להורדת רמות סוכר
בתזונה המערבית אנו צורכים מעט מדי סיבים, דבר המשפיע על התחלואה שלנו.
הסיבים התזונתיים נחשבים לאחד המרכיבים החשובים בתפריט היומי.
הם מזרזים את פעולת המעי ואחראיים לפינוי פסולת מהגוף.
הם נמצאים בדגנים מלאים (אורז, קינואה), בקטניות (שעועית,אפונה, עדשים), בפירות ובירקות.

הסיבים מתחלקים ל-2 סוגים: מסיסים במים ולא מסיסים במים.
הסיבים הלא מסיסים נמצאים בעיקר בדגנים (שיבולת שועל, כוסמת ועוד) והם משפרים את פעולת המעיים ומונעים עצירות.
הסיבים המסיסים נמצאים בפירות,ירקות וקטניות, עוזרים למניעת מחלות לב וכלי דם, מאזנים את רמות הסוכר בדם ומפחיתים סיכון לסוגי סרטן שונים.
בנוסף, מכיוון שהם סופחים נוזלים , הם סופחים גם חלק מהרעלים הנמצאים בגוף ועוזרים לגוף להפרישם החוצה.
הסיבים מפריעים לכולסטרול להיספג חזרה בכבד, ולכן מהווים “תרופה” יעילה להורדת כולסטרול בדם.

פעילות גופנית
עוזרת להוריד את רמות הסוכר, מורידה סיכון למחלות לב, לחץ דם וכולסטרול, תורמת לירידה במשקל ומשפרת את התחושה הכללית. בנוסף, היא עוזרת להוריד מתחים ולהפחית סטרס אשר ידוע כגורם להתפתחות מחלות רבות.
מחקרים מצאו שפעילות גופנית יכולה למנוע התפתחות של סוכרת אצל אנשים שבסיכון לפתח את המחלה.

מחקרים הראו שאורך חיים רגוע, ללא סטרס עם שמירה על תזונה בריאה ומגוונת ושילוב של פעילות גופנית סדירה, הצליחה להוריד את רמות הסוכר בדם ולהעלים את התסמינים של סוכרת מסוג 2 .

לסיכום
רמות סוכר גבוהות בדם מקושרות עם תזונה מערבית, העשירה בסוכר ופחמימות פשוטות, שומן רווי, ומוצרים מהחי (בשר,עוף, חלב ומוצריו וביצים) ועניים בסיבים תזונתיים.
כיום ידוע שיש קשר הדוק בין התפרצות המחלה לבין צריכה של סוכרים ופחמימות פשוטות (לחם לבן, סוכר לבן, עוגות, מאפים ועוד) והיא מהווה את הסיבה העיקרית לתחלואה הזו.

תפריט תזונתי לסוכרת
*לבחור אחת מהמנות המפורטות בכל ארוחה.

ארוחת בוקר:
שיבולת שועל+קינמון+פירות יער/ תותים או תפוח/ אגס מגורר
חמוציות+זרעי פשתן טחונים+כף אגוזים+יוגורט .
סלט ירקות+ביצה+פרוסת לחם מקמח שיפון.
2 פרוסות לחם שיפון +אבוקדו\טחינה\ביצה קשה\טונה\סרדינים\פסטו וירקות.

ארוחת ביניים:
ירקות חתוכים – קולורבי, שומר, גזר, מלפפון, כרוב, מקלות סלרי וכו’
פרי עם 5 שקדים (אשכולית\פומלית\שזיף\אפרסק\תפוח\תותים\אגס\פטל).
יוגורט + פירות יער\נבטים.

ארוחת צהריים:
דג\חזה עוף+ ירקות מבושלים\אפויים\גריסים\אורז בסמטי מלא\כוסמת+סלט ירקות.
אורז מלא+עדשים+שעועית ירוקה וצהובה\כל שאר סוגי הירקות+טחינה גולמית(1 כפית).
מרק קטניות (עדשים,שעועית) +סלט ירקות עליים.
אורז מלא+שעועית ברוטב עגבניות.
פסטה עם רוטב פסטו\עגבניות\שום ושמן זית+ירקות מבושלים\טריים.
ירקות מוקפצים עם חזה עוף.
מרק ירקות עם גריסי פנינה.
תבשיל קינואה\כוסמת עם ירקות(בצל,שום,בטטה,עלים ירוקים).

ארוחת ביניים:
כוס אדממה (פולי סויה)
פופקורן בהכנה ביתית.
פרי עם 5 חצאי אגוזי מלך.

ארוחת ערב:
עדיף את מנת החלבונים הכבדה לאכול בארוחת הצהריים ולא בארוחת הערב.
מרק ירקות+עדשים\גריסי פנינה\פרוסת לחם.
פסטה עם ירקות.
שקשוקה+פרוסת לחם שיפון.
טופו מוקפץ עם ירקות.

מומלץ להקפיד על 2-3 ימים צמחוניים לחלוטין (ללא בשר ועוף)

*כל המלצות התזונה המפורטת בעמוד זה, כולל התפריטים,  מהווים בגדר המלצות תזונה בראייה נטורופתית והן אינן באות  להחליף ייעוץ תזונתי, אצל דיאטו קליני מוסמך או מעקב וטיפול נדרש אצל הרופא המטפל.

רוצה לקבל ממני טיפים נטורופתיים חשובים נוספים, לשמירה על אורח החיים הבריא שלך עם הסוכרת ? מלא בבקשה כאן את פרטייך ואחזור אלייך לשיחת טלפון אישית:

שיר לויתן - נטורופתית והרבליסטית קלינית

גולשים שקראו את הכתבה הזו התעניינו גם ב:

* מידע זה הובא לידיעתכם באופן כללי, אינפורמטיבי ולימודי בלבד, אינו התוויתי או רפואי, ולכן אינו מהווה ייעוץ רפואי או תחליף לייעוץ רפואי אישי או לבדיקה וטיפול רפואיים הולמים. על חולים להתייעץ באופן אישי עם רופא מומחה, המכיר את ההיסטוריה הרפואית על מנת למצוא עבורם ולהמליץ בפניהם, על דרך טיפולית המתאימה למחלתם.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

he_ILHebrew
he_ILHebrew